Az otthon végezhető munkák előnyei és típusai

2021-07-20 07:02:51

Az otthoni munkavégzés új lehetőségek tárházát nyitja meg a vállalkozások munkafolyamatait és struktúráját illetően. A koronavírus (COVID-19) világjárvány kitörésével néhány munkáltató számára az otthoni munkavégzés megadta a szükséges rugalmasságot ahhoz, hogy folytathassák üzleti tevékenységüket, miközben a felelősségük részeként a személyzet, az ügyfelek egészségét és jólétét helyezik előtérbe. Már a koronavírus-járvány előtt is az otthoni munkavégzés egyre elterjedtebb volt, mivel sok munkáltató felismerte, hogy ez milyen előnyökkel járhat a vállalkozásuk számára és a munkavállalóik számára is, ez most tovább fokozódik.

 

Az otthon végezhető munkák előnyei

Egyre több munkavállaló dolgozik otthon - vagy használja otthonát munkahelyként a hét legalább egy részében -, hiszen egyértelmű, hogy számos előnnyel jár számukra és a vállalkozás számára egyaránt.

Rugalmasság és agilitás

- az otthoni munkavégzés nagyobb agilitást és rugalmasságot tesz lehetővé a munkaszervezésben. Mivel a munkavállalók már nem kötődnek az irodához, jobb helyzetben vannak és szívesebben dolgoznak rugalmasabb munkaidőben, esetleg korábban vagy később, illetve akár hétvégén is. Ez segíthet bizonyos üzleti igények kielégítésében, mint például, ha más időzónában lakó ügyfelekkel kereskednek.

Fluktuáció csökkenése

- az otthoni munkavégzés segíthet megtartani a munkavállalókat, mivel a home office rugalmassága segíthet a gyermekgondozási igények kielégítésében, csökkentheti az ingázást, és lehetővé teheti számukra, hogy a munkájukat a magánéletükhöz igazítsák. Az otthoni munkavégzés lehetővé tételével a munkatársak nagyobb bizalmat éreznek a munkáltatójuk részéről, ami nagyban hozzájárulhat a munkatársak lojalitásához.

Új tehetségek bevonzása

- az otthoni munkavégzés ösztönzésként is felajánlható, hogy Önnél dolgozzanak, és ezzel segíthet új tehetségeket vonzani vállalkozásához. Már a lehetőség felajánlása is előnyt jelent a munkaerőpiacon azokkal a versenytársakkal szemben, akik nem kínálnak otthoni munkavégzési lehetőséget alkalmazottjaiknak.

Megnövekedett termelékenység

- az otthoni munkavégzés nyugodtabb környezetet biztosít, ami elősegítheti a koncentráltabb munkavégzést. Az is előfordulhat, hogy az alkalmazottak hosszabb munkaidőben dolgoznak, mivel az ingázásból megtakarított időt arra is felhasználhatják, hogy korábban vagy később kezdjék a munkát.

A munkatársak motivációjának növekedése

- az otthoni munkavégzéssel a munkatársak nagyobb bizalmat éreznek a munkáltatójuk részéről, mivel a munkaviszonyt nem ellenőrzik olyan szorosan, és a munkavállalók bizonyos fokú önállóságot kapnak a munkájuk elvégzéséhez. A munkatársak is boldogabbak lesznek, ha kialakítanak egy nekik jobban megfelelő otthoni munka rutint, és ez hozzájárulhat ahhoz, hogy motiváltabbnak érezzék magukat és a legjobbat akarják nyújtani.

 

A távmunka típusai

Az otthon végezhető munkákat leginkább két szempont szerint szoktuk csoportosítani, az egyik a munkavégzés helye szerinti besorolás, a másik pedig a munkavégzés rendszeressége szerint került meghatározásra.

Munkavégzés helye szerint:

-        Otthoni távmunka,

-        Mobil távmunka,

-        Távmunka-ház


Munkavégzés rendszeressége szerint:

-        Alkalmi távmunka,

-        Részleges távmunka,

-        Folyamatos távmunka


Az otthonról végezhető munkák típusai:


Nem minden otthonról végezhető munka vállalati alkalmazottaknak szól. Sokan dolgoznak cégeknél szabadúszóként, saját vállalkozásukat választva. Ami a mai, pandémiás időszakban jellemző, a vállalatok egyre gyakrabban fordulnak ezekhez a független vállalkozókhoz a legkülönbözőbb pozíciók betöltéséhez. Az otthoni munkalehetőséget kínál azoknak is, akiknek van idejük és szervezőkészségük arra, hogy egyszerre két vagy három munkát is el tudjanak látni. Nem ritka, hogy a vállalkozó kedvűek végül kisvállalkozássá alakítanak egy otthonról végezhető szabadúszó munkalehetőséget, és akár mások foglalkoztatásáig is fejlődnek.

Íme, néhány a leggyakoribb és leggyorsabban növekvő otthoni munkavégzési lehetőségek közül. Néhány közülük inkább a szakképzetlen/kezdő szintű, míg mások speciális képzést és szakértelmet igényelnek.


Virtuális asszisztensek

Gondoljon a virtuális asszisztensre úgy, mint egy külsős titkárnőre. Egy hagyományos titkárnő sok költséggel jár a vállalat számára, és ha a vállalat kicsi, nem biztos, hogy szüksége van egy teljes munkaidős alkalmazottra. A virtuális asszisztensek otthonról dolgoznak, és gyakran chaten, FaceTime-on, Slacken vagy más valós idejű szolgáltatáson keresztül kommunikálnak a főnökkel. 

A legtöbbet el tudják végezni abból, amit egy hagyományos adminisztratív asszisztens - e-mailekre válaszolni, üzleti dokumentumokat készíteni, ügyfeleket felhívni, találkozókat ütemezni, közösségi médiát kezelni, könyvelést és adatbevitelt végezni -, de alacsonyabb költséggel. Az ilyen jellegű munkakörökhöz kulcsfontosságú adottságok közé tartozik a jó kommunikációs készség és némi irodai tapasztalat.


Fordítók

A nemzetközi vállalatoknak folyamatosan szükségük van fordítókra. Ők fordíthatnak fájlokat és dokumentumokat, vagy átírhatják és lefordíthatják a beszélgetéseket és konferencia hívásokat. A nem mindennapi nyelveket beszélő emberek még keresettebbek, és ezek az otthoni munkalehetőségek bőségesek, csak győzze betartani a vállalt határidőket az ember.


Ügyfélszolgálati képviselők

Sok nagy és kis cég kiszervezi ügyfélszolgálati munkáját otthoni ügynököknek. Az ilyen típusú állások többsége bejövő hívásokkal jár, amelyek során megrendelésekkel vagy számla információkkal segítik az embereket, de néhány esetben kimenő hívásokra is szükség van. 

A legtöbbjük szintén meghatározott munkarenddel jár - bár a fizetés gyakran óránként (vagy néha percenként) történik, amíg tényleges hívást végzel. Az ilyen típusú munkához jellemzően jó kommunikációs és szociális készségekre van szükség, és a legtöbb munkáltató háttérellenőrzést is megkövetel. A hagyományos ügyfélszolgálati munkakörök egyik ágazata a chat-ügynök munkája, aki a vállalat weboldalán vagy a közösségi médián keresztül élőben válaszol az ügyfelek kérdéseire.


Adatbevitel és átírás

Bár két különböző típusú munkakörről lehet szó, az adatbeviteli és az átírási munkakörök általában ugyanazokat a készségeket és képesítéseket igénylik. Az adatbevitel során tényeket és számadatokat kell beírni egy szoftverprogramba vagy táblázatba. Ez magában foglalhatja a bérszámfejtési adatok, katalógus vagy leltári tételek bevitelét, vagy egy ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerrel való munkát. Az átírási munkák során hangfájlokból dokumentumokat kell létrehozni. 

Ezt jellemzően olyan vállalkozásoknál végzik, amelyeknek dokumentációra van szükségük megbeszélésekről, workshopokról, konferenciahívásokról vagy podcastokról. A legtöbb esetben a munkáltató biztosítja a munkához szükséges szoftvert és tartalomkezelő rendszert. A munkáltatók mindkét munkakörben általában jó gépírási készséggel rendelkező, részletorientált embereket keresnek.


Projektmenedzsment

A projektmenedzsmentet gyakran a mérnöki és építőipari, újabban pedig az egészségügyi és informatikai (IT) területekhez kötik. A projektmenedzserek feladata a csapatok szervezése, valamint a vállalati célok elérését szolgáló tervek kidolgozása és végrehajtása. A projektmenedzser szerepe a szervezettől és az iparágtól függ. 

A projektmenedzseri karrierhez gyakran alapfokú menedzseri végzettség szükséges, de egyre gyakoribb, hogy a vállalatok mesterfokozatot is megkövetelnek. A projektmenedzserek számára szakmai minősítések is léteznek. Néhány gyakori munkakör megnevezés: programmenedzser, üzleti elemző és műszaki tanácsadó.