Álláskeresési járadék - mit érdemes tudnod róla?

Álláskeresési járadék - mit érdemes tudnod róla?

Írta: Jó meló 2021-11-30

Álláskeresési járadék - már a szó hallatán is futkos a hideg a hátadon, hiszen ha erre lesz szükséged az elkövetkező hetekben, akkor az azt jelenti, hogy nincs munkahelyed. Munkanélküli lettél egy olyan világban, ahol a pénz léte vagy nemléte határozza meg a lehetőségeidet. Ne keseredj el, ne add fel, hanem vedd igénybe ezt a törvényben meghatározott ellátást.

Az álláskeresési járadék a szociális rendszer alapvető eleme


Az álláskeresési járadék – amit korábban munkanélküli járadéknak vagy munkanélküli segélynek hívtak - meghatározott ideig biztonsági hálót nyújt a számodra az elszegényedés ellen. Ezidő alatt lehetőséged van arra, hogy újra munkát találj, vagy olyan képzésen indulj el, ami nagymértékben növeli az elhelyezkedési esélyeket. (Az NFSZ által felajánlott képzés ideje alatt, az álláskeresési járadék szünetel, és keresetpótló juttatásban részesülsz). 


Az igénylés első lépése

Az álláskeresési járadék igényléséhez álláskeresőként be kell jelentkezned az állami nyilvántartásba. Ezt a megyei, területi kormányhivatal foglalkoztatási osztályán (a járási munkaügyi központban), teheted meg, amelyek foglalkoztatási, munkaerő-piaci feladatokat ellátó szakigazgatási szerveiként működnek. 


Ma már a járványhelyzet miatt elsősorban elektronikus úton történik az ügyintézés. Ha Ügyfélkapuval rendelkezel, akkor az e-papír szolgáltatás segítségével nyújthatod be a kérelmedet, valamint elektronikus levélben is jelezheted az ellátás iránti szándékodat.Ha az elektronikus ügyintézést nem tudod megoldani, postán is eljuttathatod a kérelmet az illetékes járási (fővárosi kerületi) hivatal foglalkoztatási osztályára. (Időpont egyeztetéssel a személyes megjelenés is lehetséges).


Álláskeresési ellátásban csak álláskereső részesülhet. Álláskeresőnek akkor számítasz, ha rendelkezel munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel, nem tanulsz nappali tagozaton, nem vagy jogosult öregségi nyugdíjra, sem más, pl. rehabilitációs vagy megváltozott munkaképességűek számára nyújtható ellátásban sem részesülsz.


A munkaügyi központban be kell nyújtanod a szükséges iratokat ahhoz, hogy a regisztrációd megtörténhessen.

Ezek a következők:

  • a korábbi munkaviszonyokat igazoló dokumentumok (3 év alatt 12 hónap, ami lehet különböző munkahelyekről is);

  • a legutolsó munkahelyed felmondási papírjai - munkáltatói igazolás a munkaviszony megszűnéséről;

  • munkáltatói igazolás társadalombiztosítási kötelezettségek levonásáról és befizetéséről;

  • jövedelemigazolás egészségbiztosítási ellátás megállapításához;

  • ha vállalkozóként dolgoztál, akkor a tevékenységet megszüntető igazolás, illetve a tartozásmentességi okirat 

  • egyéni és társas vállalkozók részére NAV igazolás a munkaerőpiaci járulék alapjáról és a járulék befizetéséről, megjelölve a járulékfizetési kötelezettség alól mentes időszakokat.

  • szokásos személyes okmányok: személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ-kártya, adókártya, TB-kiskönyv (OEP igazolvány).


A hivatal ezt követően lehetőség szerint 8 napon belül megküldi hivatalosan is a döntést az Ha valamennyi jogosultsági feltételnek megfeleltél, akkor álláskeresési ellátást - álláskeresési járadékot vagy nyugdíj előtti álláskeresési segélyt - állapítanak meg a részedre.


Az igénylés feltételei

Az álláskeresési járadék folyósításának vannak feltételei:

  • talán a legfontosabb az, hogy az elmúlt három év során rendelkezz legalább 360 nap bejelentett 8 órás munkaviszonnyal, vagyis járulékfizetési időszakkal (a fizetés nélküli szabadság 30 napot meghaladó mértéke nem számítható be a jogosultsági időkeretbe). Ha vállalkozóként dolgoztál akkor feltétel, hogy erre az időszakra be legyenek fizetve a vállalkozókra vonatkozó adók.

  • nem lehetsz semmilyen foglalkoztatási jogviszonyban

  • az egészségi állapotodnak olyannak kell lennie, amivel munkát vállalhatsz

  • vállalnod kell a foglalkoztatási hivatallal az együttműködést - a személyes kapcsolattartást, a munkáltatók felé történő kiközvetítést, el kell fogadnod a felajánlott képzéseket 

Mennyi ideig kaphatsz álláskeresési járadékot? 

A álláskeresési járadék célja, hogy mihamarabb visszatérhess a munkaerőpiacra, és ehhez minden segítséget megkapj. A folyósítás időtartamát az alapján állapítják majd meg, hogy az álláskeresővé válást megelőző három év alatt mennyi napot töltöttél el 8 órás munkaviszonyban, vagy mennyi ideig folytattál egyéni vagy társas vállalkozói tevékenységet. A jogszabály meghatározása alapján egy nap járadékfolyósítási időnek 10 nap jogosultsági idő felel meg. Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha 3 éven keresztül folyamatosan 8 órás munkaviszonyban voltál, akkor 90 napig kaphatod a járadékot, ha viszont csak a minimálisan megkövetelt 360 napig dolgoztál, akkor csak 36 napig fogják a járadékot folyósítani.


Mennyi lesz a járadék összege, hogyan kapod meg?

Az álláskeresési járadék egyedi juttatás, összegét minden esetben befolyásolja az elmúlt időszakban befizetett munkaerőpiaci járulékok összessége. Az járadék kiszámításához megvizsgálják a kérelem benyújtását megelőző négy naptári negyedévben érintett jogviszonyok során, a munkáltatók vagy a saját vállalkozás által befizetett munkaerő-piaci járulékok havi átlagos összegét. 


Ebből az átlagból számolják ki az egy napra vetített, arányosított járadék összegét, amit felszoroznak a folyósítási időtartam napjaival. A kapott bruttó összegből még levonják a személyi jövedelemadót (15%), valamint a nyugdíjjárulékot (10%).)


Az álláskeresési járadéknak van egy maximuma: ugyanis az összeg nem haladhatja meg az aktuális minimálbér napi értékét. Ezáltal a maximális álláskeresési járadék 2021-ben 161 ezer forint havonta.


A megállapított összeget a választásod szerint vagy postai úton vagy átutalással, a lakossági bankszámládra kapod meg.


Mi a helyzet az egészségügyi ellátással?

 

A munkanélküli időszak maximum 90 napja alatt nemcsak járadékot kapsz, hanem jogosultságot is az ingyenes állami egészségügyi ellátáshoz. Azonban az adott időszak után , ha továbbra sem sikerül állást találnod, magadnak kell gondoskodnod az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetéséről, ami 2021-ben 8000 Ft havonta. 


A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) értesítést küld a fizetési kötelezettség fennállásáról, illetve fizetendő járulék mértékéről a biztosítási jogviszony vagy az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság megszűnésének bejelentésétől számított 8 napon belül. Ezzel egyidejűleg a fizetési kötelezettséget az adószámládon az egészségbiztosítási jogviszony nyilvántartás jelzése alapján automatikusan előírja.

 

Mikor nem jár az álláskeresési járadék?

Vannak esetek, amikor hiába a kérelem, nem fogod megkapni az igényelt járadékot:

  • Nincs meg a minimális 360 napos munkaviszonyod az elmúlt 3 évben

  • Nem szüntetted meg a vállalkozásodat, vagy adótarozás miatt nem tudod megszüntetni (az adóhiányt rendezni kell)

  • Ha “feketén” foglalkoztattak - azaz a munkáltatód a tudtodon kívül nem jelentett be (ennek megelőzésre ajánlják, hogy időközönként az Ügyfélkapun keresztül ellenőrizd a jogviszonyodat, hogy időben felléphess ellene)

  • Ha nem működsz együtt a hivatallal.


Külföldi munkaviszony megszűnése után is igényelhető?

Ha egy másik EU-országban dolgoztál és ott vesztetted el a munkádat, akkor, a megszűnt munkaviszony jellegétől és a lakóhelytől függ, melyik országtól kaphatsz álláskeresési járadékot. Országonként eltérő a támogatás ideje és mértéke, aminek érdemes utánanézni az Európai Unió hivatalos honlapján.


Az álláskeresési járadék átmenetileg segíthet a gondjaidon, de nem alkalmas arra, hogy a jövődet erre építsd. Mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy megtaláld azt az új állást, ahol érdemi és gyümölcsöző munkát végezhetsz. Az sem árt, ha ez olyan, amit mindig is szerettél volna csinálni, mert az örömmel végzett munka többszörösen is megtérül.